American Univesity of Beirut

Upcoming Events

Arab Historians and the Production of Modern Historical Thought, 1890s - 1970s

Poster [English | Arabic]

Date: Tuesday, June 15, 2021
Time: 6:00-8:00 PM (Beirut time)
Register: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_mXbyo8CvTo-0FGhKVxlcyQ

The Constantine Zurayk Cultural Foundation* in collaboration with the Arab Council for the Social Sciences and the AUB Department of History and Archeology invite you to an exploration of the genealogy and transmission of modern historical thinking across three nodes and periods. Beginning in late nineteenth-century Egypt, passing through early twentieth-century Lebanon and ending in late twentieth-century Morocco, this panel examines the iterative process through which Arab historicism was produced and refined as well as begin a mapping of the transhistorical Arab intellectual history that loosens the grip of ruptures and allows tracing those paradigms, practices and problematics that passed on from one stage to the next.

Beginning with Jurji Zaydan’s historical novels (1891-1914) exploring his reconstitution of the Islamic past into a universal history, and the subsequent production of particular political and social imaginaries that resonate until today. Moving on to Constantine Zurayk’s historical thought (1930s-1950s), tracing his methodological and theoretical interventions that helped define modern history as a category of knowledge and the modern historian as its guardian. Ending with an examination of Maghribi thinkers’ engagement with historicism in the 1970s in light of colonialism’s lasting legacies on the one hand and the circulation of ideas between Arabs on the other.

Welcome:
Huda Zurayk |Secretary General, Constantine Zurayk Cultural Foundation

Moderator and Discussant:
Ilham Khuri-Makdisi is an Associate Professor of Modern Middle East History at the American University of Beirut (AUB). She specializes in the history of the Arab Provinces during the Late Ottoman Period.

Speakers:

  • Alaa Murad is a PhD candidate in History at Brandeis University. Her current research focuses on the reappropriation of classical and medieval Islamic texts in the writing of nineteenth-century history. Her dissertation focuses specifically on Jurji Zaydan's historical novels as didactic tools of storytelling that redefined Islamic and world history.
  • Hana Sleiman is a historian of the modern Middle East, writing on Arab intellectual history and the history of print. She is a Research Fellow at Murray Edwards College, University of Cambridge, and serves on the International Advisory Panel for the British Library’s Endangered Archives Programme.
  • Idriss Jebari is a historian of the modern Middle East who writes on the cultural and intellectual history of North Africa and Arab thought. He teaches at Trinity College Dublin in Ireland after having held research positions at the University of Oxford, the American University in Beirut and Bowdoin College.

The language of the webinar is English with simultaneous translation to Arabic provided for those registered over zoom.

The webinar will also be broadcast live on the ACSS Facebook page.

*The Constantine Zurayk Cultural Foundation was established in 2002 in Beirut to support researchers and PhD students in their research, to organize scientific meetings, and to grant awards to scholars in the humanities and social sciences. Its community of outreach is mainly researchers and scholars in the Arab region who are working within areas of intellectual concern for Constantine Zurayk (1909 – 2000).



المؤرّخون العرب وإنتاج الفكر التاريخي الحديث، تسعينيّات القرن التاسع عشر – سبعينيّات القرن العشرين

التاريخ: الثلاثاء 15 حزيران/يونيو 2021

التوقيت: من السّاعة السادسة حتى الثامنة مساءً (بتوقيت بيروت)

التسجيل: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_mXbyo8CvTo-0FGhKVxlcyQ

تدعوكم مؤسّسة قسطنطين زريق الثقافيّة* بالتعاون مع المجلس العربي للعلوم الاجتماعيّة و قسم التاريخ والآثار في الجامعة الأميركيّة في بيروت إلى استكشاف جنيالوجيا الفكر التاريخي الحديث وتناقُله عبر ثلاثة تقاطعات وفترات. تنطلق الرحلة الاستكشافيّة من أواخر القرن التاسع عشر في مصر، مرورًا بلبنان في أوائل القرن العشرين وتنتهي في المغرب في أواخر القرن العشرين. في الواقع، تتناول حلقة النقاش العمليّة التكراريّة التي تمّ من خلالها إنتاج التاريخيّة العربيّة وصقلها، كما تَشرع في تحديد التاريخ الفكري العربي العابر للتاريخ، الذي يُخفّف قبضة التصدّعات ويُتيح تتبُّع تلك النماذج والممارسات والإشكاليّات التي جرى تناقُلها من مرحلةٍ إلى أخرى.

نبدأ من روايات جرجي زيدان التاريخيّة (1891-1914) لنسبرَ أغوار إعادة تكوينه للماضي الإسلامي في إطار تاريخ عالمي، وما تبعَه من إنتاج لمخيّلات سياسيّة واجتماعيّة معيَّنة يتردّد صداها حتى اليوم. من ثَمّ ننتقل إلى الفكر التاريخي لقسطنطين زريق (ثلاثينيّات وخمسينيّات القرن الماضي)، راصدين تدخّلاته المنهجيّة والنظريّة التي ساعدت في تحديد التاريخ الحديث كفئةٍ معرفيّة والمؤرِّخ الحديث كوصيّ عليه. في الختام، نتمحّص في انخراط المفكِّرين المغاربيّين في التاريخيّة في السبعينيّات في ضوء الموروثات الاستعماريّة الدائمة من جهة وتداوُل الأفكار بين العرب من جهةٍ أخرى.

كلمة ترحيبيّة:

هدى زريق | أمينة السر، مؤسّسة قسطنطين زريق الثقافيّة

الميسِّرة والمناقِشة:
إلهام خوري مقدسي أستاذة مشاركة في تاريخ الشرق الأوسط الحديث في الجامعة الأميركيّة في بيروت. متخصّصة في تاريخ الولايات العربيّة في أواخر العهد العثماني.

المتحّدثون/ات:

  • آلاء مراد: طالبة دكتوراه في التاريخ في جامعة برانديز. يركّز بحثها حاليًا على استعادة النصوص الإسلاميّة الكلاسيكيّة والعائدة إلى القرون الوسطى في معرِض كتابة تاريخ القرن التاسع عشر. وتُسلّط كتاباتها الضوء بشكلٍ خاص على روايات جرجي زيدان التاريخيّة كأدواتٍ تعليميّة لسرد القصص والتي أعادت رسم ملامح التاريخ الإسلامي والعالمي.
  • هنا سليمان: مؤرّخة تعمل على الشرق الأوسط الحديث، وتكتب عن تاريخ الفكر العربي وتاريخ الطباعة. وهي زميلة باحثة في كليّة موراي إدواردز في جامعة كامبريدج. كما أنها عضو في اللجنة الاستشاريّة الدوليّة لبرنامج الأرشيفات المهدَّدة بالانقراض في المكتبة البريطانيّة.
  • إدريس جباري: مؤرّخ يعمل على الشرق الأوسط الحديث ويكتب عن التاريخ الثقافي والفكري لشمال إفريقيا والفكر العربي. يُدرّس في كليّة ترينيتي في دبلن، أيرلندا بعدما شغلَ مناصب بحثيّة في جامعة أكسفورد والجامعة الأميركيّة في بيروت وكليّة بودوين.

تُعقَد حلقة النّقاش باللّغة الإنجليزيّة مع ترجمةٍ فوريّة إلى العربيّة للمسجَّلين/ات عبر منصّة "زوم".

تُبَثّ حلقة النقاش الشبكيّة مباشرةً على صفحة المجلس العربي للعلوم الاجتماعيّة في "فايسبوك". .

*أنشئت مؤسّسة قسطنطين زريق الثقافيّة في العام 2002 في بيروت لدعم الباحثين/ات وطلاب/طالبات الدكتوراه في أبحاثهم/نّ، وتنظيم الفعاليّات العلميّة، ومَنح الجوائز للأكاديميين/ات وذلك في حقول الإنسانيات والعلوم الاجتماعية. يضمّ مجتمع التواصل التابع للمؤسّسة، بشكلٍ أساسي، باحثين/ات وأكاديميين/ات في المنطقة العربيّة، يعملون في مجالات الاهتمامات الفكرية لقسطنطين زريق (1909 - 2000).




January 26, 2021  11:00 AM 

Claire Malleson to speak on “Loaves and Fishes: The Economy of 'Building' the Pyramids."​​​https://www.ees.ac.uk/Event/loaves-and-fishes1

October 24, 2019  6​:00 PM  College Hall, B1

Join us for the launch of the Altaf S. Al-Sabah Visiting Chair in Women and Societal Development Studies! The launch includes what promises to be a fascinating key note speech covering gender in the age of diversity, delivered by Dr.  ​Lama Abu-Odeh. Don't miss out! 




Contact Us

For various questions, please try contacting us via social media first!
read more

Privacy Statement

We take data privacy seriously and adhere to all applicable data privacy laws and regulations.
read more

Copyright and Disclaimer

Written permission is needed to copy or disseminate all or part of the materials on the AUB website.
read more

Title IX, Non-Discrimination, and Anti-Discriminatory Harassment

AUB is committed to providing a safe, respectful, and inclusive environment to all members of its community.
read more